يسري حنفي سرحه كتب:
علياء المهدى كتب:
يسري حنفي سرحه كتب:
حسن الجمال كتب:
يسري حنفي سرحه كتب:
حسن الجمال كتب:
وتييجى ازاى ياسى عنتر ..ل ليلى بعد هد الحيل
وليلى مهرها غــــالى.. ومش شافع هوى ولا ميل
زمان كانت ناقات حمره.. ودلوقتى دا هم تقيل
جهاز وموبيليا والشقة.. ولو عشه مهيش ع النيل
وعنتر صابه مناخوليا..وراح ماشى مع البهاليل
ونازل شطح قال زاهد..خلاص وانضم للمهابيل
دا عنتر الاسد. شوفتى؟ لعشقك صار دماغه عليل
مابالك لو يكون واحد..صنايعى واللى جى قليل
دى تبقى وقعتك سوده..فى أوضه ع السطوح هلاهيل
يارب احمينى من ليلى.. بعزك عمرى مابقا ذليل
........................................
كلامك شهد ومكرر كلام قوال
أنا وياك وباتصور دا عصر محال
زمان كانت الحياه فلة
حصيرة وكنبة والقلة
وكان الستر في الحلة
ليلي الوقت يا صاحبي ولا يكفيها
أي مجال
.................................
تحياتي اليك أيهاالمبدع الجميل
استلقى وعدك يا حلو من الجي
سلام عليكم
برافو تحياتي ألف مبروك 2 علم مصر
ياعمى يسرى ياحنفى ..انا ياسيدى ماتهددش
ولو يبقى الغزال حلفى..وانت معاك أسد بيقش
هتبقا وقعتك بيضا .. وتقعد جنب منى تنش
وماتغيظنيش يابو حنفى..بلاش ألبس عليك الوش
عند
اوعى تاخد الكلام بجد
احنا بنهزر
وبعدين ياعم أنا مش قدك
تحياتى
تعظيم
............................
الله عليك أخي الشاعرالجميل حسن الجمال
رد جميل والله ورائع لكن انا أسف لن استمر
في هذه المساجلة لانها أخذت شكل لايرضاه شاعر
كان المقصود الابداع الآرتجال والود لكن التلفظ
والايحاء والاتها م والتهميش والهجاء ليس مقبول
لا تستغرب!!!! لكن فسر لي أول رد
في المساجلة للأستاذ الشاعر امام المصري
...........وهواعلى هذا النحو تقريباَ
تتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
بببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببب
ةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة
ان وجدت معنى يفهمه شاعر سوف أعود للمشاركة وأنظر باقي الردود منه
تحياتتي وكل تقديري اليك وألي الجميع ..أنتظر الرد
استاذ (يسرى)عفوا ياسيدى فهذه مساجله لاحكر فيها على احد
والشاعر امام المصرى احدث عندك انت هذا الخلل وطوف بك حول المعنى فنجح اما الحروف جاء فى رده عليها ما أراده هو والمعنى فى بطنه
وشكل الحروف ماده للجذب وبهذا فهو مساجل بارع بل ومحترف
والمساجله التوريه زينتها ولايلزمها السطحيه المفرطه
راجعوا ياساده كل اعماله
فسوف تجدونها لاتختلف كثيرا فالاسلوب هوهو والطريقة هى هى
اما ما نظمه مساجلا اياها
فقد ابدع دونما خلل او اسائه
د علياء
ام مهند
.................................
الاستاذة الشاعرة \د علياء المهدي
أتفق مع حضرتك في كل حرف لكن كان أختلاف وجهات النظرفي كلمة (عبرية )
ونخن نساجل بعضنا البعض باللغة التي هي لغتنا التي نعشقها ليس التي
نكرهها فأذا كان ذلك عادي بالنسبة لكم سوف أنسحب من المساجلة
شاكر مرورك الكريم وتوضيحكِ .كل التحية والتقدير
اسرائيل(نبى الله يعقوب) ولغته العبرانيه وهى لغة مشتقه من العربيه
وعلى فكره لغة نبى الله ابراهيم السريانيه ثم العربيه لاسماعيل ثم العبرانيه ليعقوب وانبياء الله (يوسف ــ موسى ــ عيسى ) وكلهم من المسلمين
فلاغضاضه فى لغة يتحدثها ابغض خلق الله الينا واثقلهم على نفوسنا
وقد عاسوا فى الارض فسادا مابعده فساد
ياساده من تعلم لغة قوم امن مكرهم
وعندنا الاف الخريجين لهذه اللغة الت قال عنها الاستاذ امام اللى متتسماش
واما عن انسحاب حضرتك يا أستاذ يسرى فهو خساره كبيره للمنتدى
اما انسحابى انا فهو شىء طبيعى جدا
لذلك اعلن انسحابى من المنتدى كله ولا أريد ضغطا لتغيير مفهوم لدى
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته